“ЯКЩО ХОЧЕШ ДИТИНУ НАВЧИТИ ПИСАТИ ГРАМОТНО,
СПОЧАТКУ НАВЧИ ЇЇ ЧІТКО І ПРАВИЛЬНО ВИМОВЛЯТИ,
ПРОГОВОРЮВАТИ СЛОВО, РЕЧЕННЯ, ТЕКСТ,
ЧІТКО КОЖЕН ЗВУК!

 

 

 

 

 

Графік роботи логопеда

Понеділок – П’ятниця: 9.00 – 13.00

 

Головним завданням діяльності логопеда у школі є планування і здійснення навчально – корекційної роботи з дітьми , які мають порушення мовлення.

Форми роботи логопеда школи :

  • Фронтальні заняття;
  • Підгрупові заняття;
  • Індивідуальні заняття.

Організаційно – методична робота:

  1. Обстеження усного та писемного мовлення учнів школи;
  2. Комплектування груп для логопедичних занять, згідно мовних порушень;
  3. Оформлення необхідної документації ;
  4. Співпраця з вчителями школи.

Основні структурні компоненти професійної діяльності логопеда школи:

  • Діагностична діяльність;
  • Складання індивідуальних корекційно – компенсаторних планів роботи з кожною дитиною;
  • Визначення доцільних форм взаємодії з дитиною, видів корекційно – розвивальної роботи ;
  • Корекційна робота з виправлення порушень усного та писемного мовлення ;
  • Надання порад, консультацій батькам;
  • Співпраця з практичним психологом, вчителями, щодо коригування корекційного процесу, пошуку шляхів його вдосконалення;
  • Аналіз результативності роботи, визначення динаміки розвитку дитини, ведення документації та складання звітів;
  • Участь у різних заходах методичної роботи, самоосвіта.

Форми взаємодії з батьками

  1. Батьківські збори;
  2. Індивідуальні консультації;
  3. Оформлення тематичних папок;
  4. Домашні логопедичні зошити.

Поради для батьків майбутніх першокласників

На той час, коли Ваша дитина піде до школи, вона повинна володіти грамотною фразою, розгорнутою мовою, об’ємом знань, умінь і навичок, які передбачені програмою дошкільної освіти. Адже всі помилки, які роблять діти у мові, діти-школярі згодом переносять на письмо. А, враховуючи, що мовленнєвий розвиток продовжується ще і під час шкільного навчання, вони можуть спричинити різноманітні стійкі порушення у засвоєнні шкільних знань, насамперед з предметів мовного циклу: читання, письма, рідної мови. Порушення мовлення значно ускладнюють засвоєння дитиною іноземних мов, які у багатьох школах тепер вивчається з 1 класу.

Вченими встановлено, що діти, які йдуть до школи з вадами мовлення, набагато гірше підготовлені до навчання ніж діти з нормально розвиненою мовою. Такі діти мало і неохоче читають, отже мало знають, у них обмежений словниковий запас. Неуважне ставлення до мовлення дитини позначається не тільки на її техніці читання, але й грамотності.

Тому, якщо ваша дитина п’ятирічного віку говорить неправильно, навіть кілька звуків, їй потрібно відвідувати логопедичні заняття. А може ці недоліки самі пройдуть? До речі, так вважають немало батьків. Але доведено, що з віком дефект мови входять у звичку, закріплюються у слуховій пам’яті, важкі порушення впливають на розумовий розвиток дитини, якщо їй не буде надана відповідна допомога. Тому виховання чистої і правильної вимови всіх звуків рідної мови повинно бути закінчене в дитячому садку.

Більшість батьків хвилює лише неправильна звуковимова дитини, і дуже рідко звертається увага на недорозвинення лексичної та граматичної ланок мовлення. Не забувайте, що всі сторони мовлення формуються, розвиваються і функціонують у єдності та нерозривно пов’язані між собою. Тому важливо коригувати звуковимову, збагачувати словник, формувати граматичні категорії (рід, число, відмінки, час, вид), зв’язне мовлення та розвивати мислення, увагу та пам’ять. Тільки за таких умов навчання буде всебічним і сприятиме гармонійному розвитку малюка.

  • Розмовляйте з дитиною під час будь-якої діяльності. Розповідайте про те, що ви робите і що робить вона сама.
  • Учіться уважно слухати дитину, дивлячись їй в очі
  • Ставте відкриті запитання. Це стимулюватиме дитину давати повні відповіді
  • Витримуйте паузу після поставленого запитання
  • Розповівши дитині коротеньке оповідання, запропонуйте переказати його
  • Розглядайте разом ілюстрації до оповідань, сюжетні картинки. Запропонуйте відповісти не непрямі запитання: „Що було до того, що тут зображено? Що сталося потім?”
  • Для збагачення словника дитини вчіть її називати предмети, що навколо, їхні ознаки та дії з ними
  • Пам’ятайте ваша мова – зразок для дитини!!!
  • Завжди відповідайте на запитання сина чи доньки, підтримуйте їхню допитливість
  • Любіть дитину й хваліть її за позитивні вчинки та правильні відповіді.

Багато батьків бувають здивовані а часом навіть налякані, коли пропонують показати дитину неврологу.

Давайте розберемося яким чином логопедія пов’язана з неврологією та що може дати візит до цього фахівця. 

 

 Існує багато неврологічних проблем, які можуть впливати на розвиток мовлення. Ось кілька прикладів:

 

1. Розлади мовленнєвого розвитку: це порушення, які виникають внаслідок неврологічних проблем, які затримують розвиток мовлення. Наприклад, такі розлади, як дизартрія (порушення артикуляції звуків), дисфазія (порушення розвитку мовлення) та афазія (порушення мовлення, які виникають внаслідок ураження мозку), можуть впливати на розвиток мовлення.

2. Епілепсія: це неврологічне захворювання, яке може впливати на мовлення, особливо якщо епілептичні припадки відбуваються в зоні мовлення мозку. Епілепсія може викликати тимчасове зупинення мовлення, порушення зрозумілості мовлення та інші проблеми.

3. Дитячий церебральний параліч: це неврологічне захворювання, яке виникає внаслідок ураження мозку перед або під час народження. Це може впливати на моторний контроль, координацію м’язів та інші фактори, які впливають на мовлення.

4. Травма мозку: травма мозку може впливати на різні аспекти мовлення, включаючи артикуляцію, розуміння мовлення та виразність мовлення.

5. Наслідкові захворювання: деякі неврологічні захворювання, такі як м’язова дистрофія, гемофілія та інші, можуть впливати на розвиток мовлення.

 

Невролог може провести ряд тестів та обстежень, щоб встановити, чи є порушення нервової системи та як вони впливають на мовлення та комунікативні навички пацієнта.

Консультація для батьків "МОВЛЕННЄВИЙ РОЗВИТОК ДИТИНИ ПЕРЕДДОШКІЛЬНОГО ВІКУ"

Консультація для батьків 

“МОВЛЕННЄВИЙ РОЗВИТОК ДИТИНИ ПЕРЕДДОШКІЛЬНОГО ВІКУ”

Мовленнєва функція відіграє важливу роль у психічному розвитку дитини, в процесі якого відбувається становлення пізнавальної діяльності, формуються здібності понятійного мислення.

Тому виражені відхилення в мовленнєвому розвитку дитини мають такі негативні наслідки:

відстає психічний розвиток дитини;

уповільнюється формування      всіх рівнів пізнавальної діяльності;

з’являються порушення      емоційно-вольової сфери;

виникають труднощі в      засвоєнні письма і читання, що знижує успішність дитини у навчанні.

 Можна умовно виділити чотири основні періоди мовленнєвого розвитку і в кожному з них визначити ту симптоматику, яка має насторожувати педагога в процесі спілкування з дитиною.

1-й – підготовчий (з моменту народження – до 1 року);

2-й – переддошкільний (від 1 до 3 років);

3-й – дошкільний (від 3 до 6 років);

4-й – шкільний (від 6 до 17 років).

Підготовчий період.

Дитина з’являється на світ і свою появу оголошує криком. Крик – перша голосова реакція дитини. І крик і плач дитини активізують діяльність артикуляційного, голосового, дихального відділів мовленнєвого апарату. Тому якщо в розділі “анамнез” зазначено, що дитина народилася в асфіксії і відразу не закричала, то ця інформація може бути важливим діагностичним симптомом для логопеда.

Період “гуління” відмічають у всіх дітей. Уже в 1,5 місяць, а потім – в 2-3 місяці голосові реакції дитина виявляє у вимові таких звуків як а-а-бм, у-гу, бу.

У 4 місяці звукові сукупності ускладнюються. Дитина в процесі “гуління” ніби грається зі своїм артикуляційним апаратом, отримуючи від цього задоволення. Гулить дитина тоді, коли вона суха, виспалася, нагодована і здорова.

За нормального розвитку дитини “гуління” поступово переходить у лепіт. У 7-8,5 місяців діти вимовляють склади на зразок ба-ба, дя-дя, співвідносячи їх з людьми, що оточують їх. У процесі спілкування з дорослими дитина поступово намагається відтворювати темп, ритм, мелодійність а також вимовляти звукові елементи їх мовлення. У 9-10 місяців розширюється обсяг лепітних слів, які дитина намагається повторювати за дорослим.

У 8,5-9 місяців лепіт має модульований характер з різноманітними інтонаціями. Проте не у всіх дітей цей процес однаковий: зі зниженням слухової функції гуління “згасає”, і це нерідко є діагностичним симптомом. Так, якщо на консультацію приводять дитину без мовлення в 2,5-3 роки, яка не розуміє звернене до неї мовлення і не розмовляє, важливо з’ясувати чи не зникло в неї гуління в ранньому віці. В таких випадках потрібно зробити їй аудіограму.

Переддошкільний період.

У цей період розширюється обсяг лепітних слів, що використовує дитина. Переддошкільний період характеризується підвищеною увагою дитини до дорослих, що оточують її, посилюється її мовленнєва активність. Слова, що використовує дитина багатозначні: одним лепетним словом вона позначає кілька понять (“дай” – віддай, принеси, подай).

Після півтора року спостерігається збільшення активного словника дітей, з’являються перші речення, що складаються з аморфних слів-коренів (“тато ди” – тато йди).

Аналізуючи кількісні показники зростання лексичного запасу дітей у цьому віці, можна навести такі дані: 1,5 рік – 10-15 слів, до кінця року – 40 слів, до 3 років близько 100 слів.

Таким чином, упродовж півтора року відбувається кількісний стрибок у розширеннні словника дітей. Характерним показником активного мовленнєвого розвитку дітей на цьому етапі є поступове формування граматичних категорій.

Отже, до кінця переддошкільного періоду діти спілкуються між собою і дорослими, що оточують їх, використовуючи структуру простого поширеного речення з найпростішими граматичними категоріями мовлення.

У 3 роки практично завершується анатомічне дозрівання мовленнєвих ділянок мозку. Дитина оволодіваєосновними граматичними формами рідної мови, накопичує визначений лексичний запас. Тому, якщо в 2,5-3 роки вона спілкується за допомогою лепетних слів і уривків лепетних речень, потрібно терміново проконсультувати її в логопеда, перевірити фізіологічний слух і організувати заняття в умовах логопедичноїі групи.

Дошкільний період.

Цей період характеризується найінтенсивнішим мовленнєвим розвитком дітей. Спостерігається якісний стрибок у розширені словникового запасу. Дитина починає активно використовувати всі частини мовлення, поступово формуються навички словотворення.

У віці 5-6 років висловлювання дітей досить поширені, простежується визначена логіка викладання. Нерідко в їхніх розповідях з’являються елементи фантазії, бажання придумувати епізоди, яких не було.

У дошкільний період спостерігається достатньо активне становлення фонетичної сторони мовлення, вміння вимовляти слова різної складової структури і звуконаповнюваності.

Отже до кінця дошкільного періоду діти мають володіти розгорнутим мовленням, фонетично, лексично і граматично правильно оформленим.

Рівень розвитку фонематичного слуху дає їм змогу оволодіти навичками звукового аналізу і синтезу, що є необхідною умовою засвоєння грамоти в шкільний період.

До семи років дитина оволодіває мовленням як повноцінним засобом спілкування за умови збереженості мовленнєвого апарату, якщо немає відхилень у психічному й інтелектуальному розвитку, якщо вона виховується в нормальному мовленнєвому і соціальному оточенні.

Шкільний період.

Упродовж цього періоду триває удосконалення зв’язного мовлення. Діти усвідомлено засвоюють граматичні правила оформлення вільних висловлювань, повністю оволодівають звуковим аналізом і синтезом, формується писемне мовлення.

Отже, розвиток дитячого мовлення- це складний і різнобічний процес.

 

Консультація вчителя – логопеда Опорного закладу Почаївської ЗОШ І – ІІІ ступенів Лесик І.С.