«У МЕНЕ НЕМАЄ НІГ, АЛЕ Є ПОЧУТТЯ. Я НЕ МОЖУ БАЧИТИ, АЛЕ Я ПОСТІЙНО ДУМАЮ. ХОЧА Я НЕ ЧУЮ, Я ХОЧУ СПІЛКУВАТИСЯ. ЧОМУ ЛЮДИ ВВАЖАЮТЬ МЕНЕ НЕПОТРІБНОЮ, БЕЗМОВНОЮ, БЕЗДУМНОЮ? ЯК І ІНШІ, Я СПРОМОЖНА ДУМАТИ ПРО НАШ СВІТ."
КОРАЛІ СЕВЕРС, 14 РОКІВ

Що таке інклюзивне навчання?

         Поширеною є думка, що інклюзивне навчання – це лише навчання дітей із певними діагнозами, захворюваннями, в тому числі із інвалідністю, у класах загальноосвітніх закладів освіти. Проте ця думка є хибною.

Закон України «Про освіту» визначив поняття особи з особливими освітніми потребами. Це “особа, яка потребує додаткової постійної чи тимчасової підтримки в освітньому процесі з метою забезпечення її права на освіту”.

Тобто до категорії таких осіб можуть підпадати не тільки учні з інвалідністю, а й внутрішньо переміщені особи, діти-біженці та діти, які потребують додаткового та тимчасового захисту, особи, які здобувають спеціалізовану освіту та/або можуть прискорено опанувати зміст навчальних предметів, учні з особливими мовними освітніми потребами (наприклад, ті, які здобувають загальну середню освіту мовами, що не належать до слов’янської групи мов) тощо.

Зараз МОН розробляє чіткий перелік осіб з особливими освітніми потребами. Кожна школа за своєю філософією повинна бути інклюзивною. Це означає готовність у будь-який час прийняти кожну дитину, прагнучи створити максимально сприятливе середовище для розвитку її потенціалу.

         Коли ми говоримо про створення інклюзивного освітнього середовища, ми не маємо на увазі суто відкриття інклюзивних класів або забезпечення архітектурної доступності. Це і підвищення компетентності педагогічних працівників та руйнування суспільних стереотипів щодо освіти таких дітей. Адже хвороба не дорівнює інвалідності, інвалідність – наявності особливих освітніх потреб (наприклад, особи із серцево-судинними захворюванням не мають цих потреб), особливі освітні потреби не означають захворювання або інвалідність (наприклад, люди з дислексією).

Інклюзивне навчання полягає в тому, що в звичайному класі вчаться діти, просто деякі з них вчаться трошечки по-іншому – наприклад, використовуючи шрифт Брайля. Але в такому класі ні в якому разі не має бути відокремлення одних дітей від інших (навіть на рівні риторики). З урахуванням рекомендацій спеціалістів та настільки, наскільки це можливо, у такому класі налагоджується спільне навчання.

До уваги батьків та педагогів – Нововолинська міська рада

ПЕРЕВАГИ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ:

• Діти навчаються разом у звичайній школі;

• Поліпшується моторний, мовний, соціальний, емоційний розвиток дитини;

• Діти отримують можливість жити разом з батьками.

• Оволодіння новими вміннями та навичками відбувається функціонально.

• Навчання проводиться з орієнтацією на здібності та інтереси дітей.

• У дітей є можливість для налагодження дружніх стосунків з ровесниками.

• Діти з особливими потребами отримують ефективну освіту, щоб жити повноцінним життям.

Переваги для дітей без особливих потреб:

• вчаться природно сприймати і толерантно ставитися до людських відмінностей;

• вчаться налагоджувати й підтримувати дружні стосунки з людьми, які відрізняються від них;

• вчаться співробітництву;

• вчаться поводитися нестандартним чином, бути винахідливими, а також співчувати іншим.

Переваги для родин:

• Батьки отримують інформацію про типовий і атиповий розвиток дітей.

• Родини одержують підтримку з боку інших батьків.

• Батьки беруть активну участь у визначенні навчальних цілей і завдань для дітей.

• Всі батьки стають частиною шкільної спільноти.

Переваги для вчителів та інших фахівців:

• Вчителі інклюзивних класів краще розуміють індивідуальні особливості учнів.

• Вчителі оволодівають різноманітними педагогічними методиками, що допомагає їм ефективно сприяти розвиткові дітей з урахуванням їхньої індивідуальності.

• Спеціалісти (медики, педагоги спеціального профілю, інші фахівці) навчаються працювати в команді.

Якщо поруч – дитина з інвалідністю – INVAK.INFO – інформаційне агентство – портал людей з інвалідністю – Новини про події, акції і заходи у сфері інвалідного руху, інформація про інвалідні організації, останні

Чи не знижується якісь навчання в інклюзивному класі?

Наявність у школі дітей з особливими освітніми потребами підвищує кваліфікацію вчителя та директора. Учитель вчиться бути уважним до цієї дитини. Якщо він навчиться бути уважним до неї, то й почне більш уважно ставитись до інших дітей. Натомість учні, які бачать, що дитина, яка має певні труднощі в навчанні, вчиться краще та старанніше, починають показувати вищі результати в навчанні.

Директор же вивчає нормативну базу щодо облаштування приміщень, медичних показань тощо. Таким чином він розвивається, виходячи за межі суто освіти.

Окрім того, покращується архітектурна доступність школи. А це – пандуси, ліфти, написи шрифтом Брайля тощо – потрібно не тільки для дитини, а й для батьків, гостей школи, вчителів та адміністрації, які теж, до прикладу, можуть пересуватися на інвалідному візку або тимчасово мати складнощі з пересуванням.

Скільки дітей може бути в інклюзивному класі?

Згідно з законом “Про загальну середню освіту”, загалом у класі може бути не більше 30 учнів. При цьому, згідно з “Порядком організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах” (постанова Кабміну від 15 серпня 2011 р. № 872), учнів “із числа дітей з порушеннями опорно-рухового апарату, затримкою психічного розвитку, зниженим зором чи слухом, легкими інтелектуальними порушеннями тощо” може бути не більше трьох та учнів “із числа дітей сліпих, глухих, з тяжкими порушеннями мовлення, у тому числі з дислексією, розладами спектра аутизму, іншими складними порушеннями розвитку (порушеннями слуху, зору, опорно-рухового апарату в поєднанні з інтелектуальними порушеннями чи затримкою психічного розвитку) або тих, що пересуваються на візках”– не більше двох.
Тобто максимальна кількість таких дітей у класах – три, а в окремих випадках – два.

Скільки вчителів працює в інклюзивному класі?

В інклюзивному класі працюють один учитель та один асистент учителя.

Які обов’язки має асистент вчителя?

Він є асистентом саме вчителя, а не дитини. Це означає, що він не прив’язаний до однієї чи кількох дітей, а працює зі всім класом.
Так, часом дитині з особливими освітніми потребами необхідно приділити більше часу, щоб, наприклад, пояснити завдання, але асистент учителя так само може пояснити щось й іншим учням.
Окрім того, своєю роботою асистент може звільнити більше часу вчителю для пояснень. Наприклад, поки асистент щось роздруковує чи роздає навчальні матеріали, вчитель ще раз роз’яснює тему або ще якось залучає дитину з особливими освітніми потребами до спільної роботи в класі. Адже спільна робота – головна мета інклюзивного навчання.

Для організації інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами у школі необхідно створити відповідні умови:

·        безперешкодний доступ до території та приміщень школи, зокрема, для дітей з вадами опорно-рухового апарату, в тому числі для дітей, які пересуваються на візку, та дітей з вадами зору;

· забезпечення необхідними навчально-методичними посібниками, наочно-дидактичними та індивідуальними технічними засобами навчання;

·        наявність кабінетів учителя-дефектолога, психологічного розвантаження, логопедичного з відповідним корекційно-роздатковим обладнанням;

·    забезпечення педагогічними кадрами, які володіють методиками роботи з дітьми з особливими освітніми потребами (зокрема, учителями-дефектологами, учителями інклюзивного навчання (асистентами учителя).

Інклюзія в нашій школі означає розкриття кожного учня. Заклад забезпечений умовами доступності для навчання осіб з особливими освітніми потребами. Оснащено дві ресурсних кімнати, вбиральня та пандус.
Інклюзія враховує потреби дітей, створюються спеціальні умови, підтримка необхідні учням і вчителям для досягнення успіху.

Контингент дітей з особливими потребами  нашого опорного закладу станом на 01.09.2023 р:

  • 1 – А – 1 учень;
  • 1 – Б – 1 учень;
  • 1 – Г – 1 учениця;
  • 2 – Г – 1 учень;
  • 3 – Г – 1 учень;
  • 4 – Б – 1 учениця;
  • 4 – В – 1 учень;
  • 4 – Г – 2 учня;
  • 5 – В – 1 учень;
  • 5 – Г – 1 учень;
  • 6 – А – 2 учениці;
  • 6 – Б – 1 учениця;
  • 6 – Г – 2 учня;
  • 6 – Д – 2 учня;
  • 7 – А – 1 учень;
  • 7 – В – 1 учень;
  • 8 – Б – 2 учня;
  • 8 – Г – 1 учень;
  • 9 – А – 1 учень;
  • 9 – В – 1 учень.

Інклюзія в нашій школі означає розкриття кожного учня. Заклад забезпечений умовми доступності для навчання осіб з особливими потребами. Оснащено дві ресурсних кімнати, вбиральня та пандус.

Інклюзія враховує потреби дітей, створюються спеціальні умови, підтримка необхідні учням і вчителям для досягнення успіху.

Ресурсна кімната старого корпусу школи

Ресурсна кімната нового корпусу школи

 

Основні та дидактичні засоби ресурсних кімнат:

1.     Ламінатор (101402787);

2.     Комплект обладнання розвитку мовленєвої сфери. Дзеркало для логопеда з підставкою. Балакуче логопедичне дзеркало. Логопедичний мікрофон “Ехо” (101402788);

3.     Комплект меблів для ресурсної кімнати (101600120);

4.     Аромаприлад для прогулянок з аромо маслами (101600121);

5.     Басейн (101600122);

6.     Розвиваючий комплекс (101600123);

7.     Комплект меблів для корекції порушень опорно-рухового апарату для дітей з ООП (масажний стіл.складний DEN,валик масажний,напіввалик масажний (101600124);

8.     Комплект освітлювального обладнання для інклюзивної кімнати(Деркальна сфера з двигуном, Бульбашкова колона,світло ТР200М(sm-0576) (101600129);

9.     Комплект шкільних меблів №2 (стінка дитяча відкрита Звірята-2 шт,стінка дитяча відкрита з шухлядою Звірята-2 шт, стінка дитяча напівзакрита Звірята-2 шт,стінка дитяча кутова Звірята – 2 шт) (101600127);

10. Комплект обладнання для реабілітації дітей з ООП (Система обладнання для занять в залі ЛФК Базова(1189); Бруси реабілітаційні 1459; Стійка для стрибків у висоту переносна 350105) (101600130);

11. Комплект меблів для інклюзії 1 комплект (Безкаркасний диван ліжко (sm-0009); Комплект дитячих пуфів Півмісяць Махі 43050 2 шт; Стінка універсальна  Школа – Сад 5 (5405); Стінка універсальна Школа -Сад 6 (5406)) (101600131);

12. Комплект меблів для інклюзії 2 комплект (Безкаркасний диван ліжко (sm-0009); Комплект дитячих пуфів Півмісяць Махі 43050 ; Стінка універсальна  Школа – Сад 5 (5405); Стінка універсальна Школа -Сад 6 (5406)) (101600132);

13. Набір засобів для логопеда та дефектолога для корекції мовленнєвого розвитку дітей інклюзивної форми навчання (101600133);

14. Комп.облад.  для сенсорного розвитку дітей з ООП1 Набір (Куб-шнурівка ;Стіл для пісоч. терапії ,  Пісок для пісочної терапії,2 кг ; Навч. наб. для пісочниць; Стіл для піс.терапії, Планшет для піс. терапії, Дид.пуф Черепаха з наб.чохлів (101600134);

15. Стілець учнівський ШкС-98-01 (111310094);

16. Шафа комбінована з відкритим верхом (С-028) (111310097);

17. Настільна лампа (111310199);

18. Комплект дидактично-корекційних засобів навчання для дітей з ООП (111310248);

19. Стіл письмовий 1-дверний і з 3-ма шуфлядами (111310302);

20. Стілець напівм’який “Престиж”, тканина (111310324);

21. Шафа для  горщиків (111310360);

22. Лава  дитяча для роздягальні з заокругленими кутами;

23. Стілець Т-подібний регульований по висоті № 3-6 (111310363);

24. Лото кількість;

25. Картки  «Життя людини»;

26. Картки  «Творче  життя дитини»;

27. Набір Нумікон;

28. Бокс картки для вивчення англійської мови;

29. Ширма для лялькового театру;

30. Лепбук Зима;

31. Тести та прописи;

32. Збірник АРТ: Навчалочка 2-3 роки;

33. АРТ Креативна навчалочка 3-4 роки;

34. КЕНГУРУ .Розумне лото. 2+ Тварини та комахи;

35. Фотокнига . ПОРИ РОКУ.Серія шугайчик;

36. Набір для творчості . Вчимося рахувати(915);

37. Набір для творчості . Перші слова (892);

38. Дидактичні матеріали. Навчальне ДОМІНО. Таблиця множення . НУДО16. 

Нормативно – правова база з питань інклюзивної освіти:

Закон України “Про освіту”

Закон України “Про повну загальну середню освіту”

Закон України про внесення змін до деяких законів України про освіту щодо організації інклюзивного навчання

Порядок організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти

Положення про індивідуальну форму здобуття повної загальної середньої освіти

Про організацію освітнього процесу дітей з особливими освітніми потребами у 2022/2023 навчальному році

Примірне положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з ООП в закладі загальної середньої освіти та дошкільної освіти

Порядок забезпечення допоміжними засобами для навчання осіб з особливими освітніми потребами у закладах освіти

Типовий перелік допоміжних засобів для навчання (спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку) осіб з особливими освітніми потребами, які навчаються в закладах освіти

Методичні рекомендації щодо створення ресурсних кімнат у закладах загальної середньної освіти (Лист МОН України від 27.09.2022 №4/2703-22)

Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти. Постанова КМУ №957 від 15.09.2021 року

Постанова КМУ від 21.07.2021р. №765 “Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо організації навчання осіб з особливими освітніми потребами”

Добірка корисних матеріалів: